Wednesday, February 16, 2011

Tua yang Tua

Banyak bende dalam dunia ni tua, tp kita mesti teruja dengan bende yang paling tua... Antaranya......

1. KUIL TERTUA - kuil ini dianggarkan berusia 12000 tahun SM dan ditemui ditenggara Turki.. Percaya atau tidak ia ditemui oleh seorang petani yang membajak ladangnya dan secara kebetulan terjumpa patung di Sanliurfa..


2. AYAM TUA - Selalu kita dengar ayam tua sembelih buat makan kenduri ke buat masak kari ke, tapi tak tau umur ayam tu kan..? Ni dia, ayam berumur 22 tahun...Dikatakan bahawa, jika dibandingkan dengan umur manusia ialah bersamaan 400 tahun...wauuuu... ayam ni dimiliki oleh orang dari negara China di desa Sidazhuang  Baoshan DaerahYunnan yang bernama Yang Shaofu..beliau berusia 77 tahun..dan ternyata ayam itu diabadikan dalam rekod Guiness Book of Record..


3. HOTEL TERTUA - Hotel ni umurnya pun dah macam jin dah, 1300 tahun..hehe...gurau2.. tapi memang hampir 1300 tahun iaitu 1292 tahun..Hotel Hoshi Ryoku namanya yang terletak di negara matahari terbit Jepun..Hotel ni dah jumpa dengan 46 generasi...bayangkan la tuanya tu... yang menariknya ia masih dibuka lagi..


 4. BAPA BAYI TERTUA - Ranu Ram Jogi.. itulah nama beliau... subur lagi... isterinya melahirkan anak lagi walaupun beliau sudah berumur 90 tahun... beliau kini sudah memiliki 21 orang anak, 12 lelaki 9 perempuan, dan 20 orang cucu... itu pun beliau masih lagi nak anak walaupun umurnya dah 100 tahun katanya...hebat...

5. HAIWAN TERTUA - - Dua koloni udang kecebong, Triops cancriformis, di Caerlaverock di Pantai Solway, Dumfriesshire, bagian selatan Skotlandia di katakan spesis tertua yang masih hidup di bumi. Kata Elaine Benzies dari Universitas Glasgow, fosil menunjukkan udang itu masih sama dengan bentuk mereka 200 juta tahun lalu, saat dinosaurus pertama muncul...

No comments:

Post a Comment