Thursday, December 22, 2011

Bayi pelik (Brazil)


Maria de Nazare, 25, melahirkan bayi berkepala dua melalui pembedahan di sebuah hospital di Anajas, di negeri utara Brazil, dengan berat 9.9 pound yang dilaporkan daily mail. Sempena penghormatan kepada perayaan Krismas, dia telah memutuskan untuk menamakan bayinya Emanoel dan Isa yang dijangka dilahirkan sebagai kembar biasa. Beliau memberitahu bahawa beliau sangat mengalu-alukan kelahiran kembar tersebut, menurut akhbar hari ini.
Tetapi selepas ujian, doktor mendapati bahawa bayi tersebut hanya mempunyai dua otak tetapi berkongsi satu jantung, paru-paru, hati dan pelvis.
Pengarah hospital, Claudionor Assis de Vasconcelos, memberitahu akhbar O Brazil Povo bahawa wanita itu memutuskan untuk pergi ke hospital kerana dia rasa sakit perut yang amat sangat.
Ibu berusia 25 tahun yang tinggal di kawasan luar bandar negeri ini, tidak melakukan imbasan ultra-bunyi semasa kehamilannya.
Vasconcelos berkata: "Walaupun menghadapi banyak masalah sebgai sebuah hospital pendalaman yang kecil kita berjaya menyelamatkan kedua-dua ibu dan bayi, dan ia adalah satu kejutan yang besar apabila mengetahui bahawa kanak-kanak itu berada dalam keadaan yang benar-benar baik."
Neila Dahas, pengarah hospital Santa Casa berkata: "Jika kedua-dua otak mereka berfungsi, bagaimana kita akan memilih kepala mana yang harus dibuang?


No comments:

Post a Comment