Sunday, December 4, 2011

MASJID TERTUA DI CHINA




Masjid Niujie merupakan masjid tertua di Beijing, China. Ia mula-mula dibina pada tahun 996 dan telah dibina semula serta diperbesarkan di bawah Maharaja Qing Kangxi (661-1722).
Masjid ini terletak di Beijing Xuanwu District, pusat beribadat untuk 10000 umat islam yang tinggal disitu dan ia adalah yang terbesar dan tertua di Beijing. Di Niujie Xuanwu District, di mana masjid itu terletak, adalah kawasan terbesar yang didiami oleh umat Islam di Beijing.
Masjid Niujie meliputi kawasan seluas kira-kira 6000 meter persegi. Masjid iniadalah campuran budaya Islam dan Cina. Seni bina yang menunjukkan pengaruh tradisional Cina kelihatan dari luar masjid manakala dalamnya mempunyai hiasan yang kebanyakannya berunsurkan Islam. Masyarakat Islam tempatan membina masjid ini menggunakan seni bina tradisional Cina dan kaligrafi Arab di dalamnya. Ia telah dibina semula pada tahun 1442 dalam Dinasti Ming dan berkembang pada tahun 1696 di bawah Dinasti Qing. Ia kini merupakan salah satu masjid-masjid utama di utara China.
Masjid ini telah melalui tiga pengubahsuaian sejak penubuhan Republik Rakyat China pada tahun 1949, masing-masing pada tahun 1955, 1979 dan 1996.








No comments:

Post a Comment